ABD Başkan Yardımcısı J.D. Vance, İsviçre’de gazetecilere verdiği demeçte Orta Doğu’da yeni bir mekanizmanın hayata geçirildiğini duyurdu. İsrail, Lübnan ve Hizbullah arasındaki gerilimin yükselmesini engellemek için tasarlanan bu mekanizmanın, Bürgenstock saatine işaret edilerek saat 16:00’da devreye alındığı belirtildi ve taraflar arasında doğrudan iletişimin sürdürülmesi amaçlandı.
Diyaloğun önceliği vurgusu yapan Vance, İsrail başta olmak üzere bölgedeki ülkelerin savunma haklarını kabul etmekle birlikte, Washington’un ana hedefinin çatışmanın kontrolden çıkmasını önlemek olduğuna dikkat çekti. ABD, askeri adımlardan uzak durarak gerilimi azaltmaya yönelik diyalog sürecini destekliyor ve tüm tarafları bu mekanizma üzerinden müzakereye çağırdı.
Vance ayrıca ABD-İran arasındaki görüşmelerin önemli bir ilerleme kaydettiğini ifade etti ve İran varlıklarının bazı koşullarla serbest bırakılabileceğini söyledi. Ancak Washington, bu paranın terörizmi finanse etmek için değil, İran halkına yardım amacıyla kullanılacağından emin olmak üzere net sınırlar koydu.
Arabulucu ülkeler Pakistan ve Katar’ın faaliyetleri sayesinde İran’ın petrol ihracatına yönelik bazı kısıtlamaların kaldırıldığına dair açıklama, İran dışişleri bakanı Abbas Araghchi tarafından da doğrulandı. Yeni ekonomik planların devreye alınmasıyla birlikte ülkenin toparlanma sürecine odaklanıldığı bildirildi.
Hürmüz Boğazı ve Orta Doğu ateşkesi konusundaki endişeler, uzaktan imzalanan ABD-İran mutabakatı sonrasında da canlılığını koruyor. Anlaşma, tüm cephelerde ateşkes ve deniz trafiği için zaman planları öngörse de İran’ın son açıklamaları ve bölgesel hareketlilik bu çerçevede bir dengesizliğe yol açıyor. Washington tarafından ihlal olarak görülen bu adımlar, Tahran’ın İsrail’e karşı baskıyı arttırdığına işaret ediyor ve nihai anlaşmanın geleceğini belirsiz kılıyor.
